четверг, 11 января 2018 г.

Публікація у періодичному виданні

БОДНАР ІННА ДМИТРІВНА

Майстер виробничого навчання

ДНЗ «Запорізьке вище професійне училище моди і стилю»



Сучасний адміністратор: навчитися та навчити

Адміністратор – це професія сфери послуг, без якої неможливо уявити ефективну організацію праці у багатьох підприємствах — від салону краси до найбільшого торговельного підприємства. Спектр обов’язків робітника цієї професії широкий. Він має володіти інформацією та донести її до потрібного кола користувачів; забезпечити координацію роботи офісу, прийом і реєстрацію замовників і клієнтів, роботу з документами, обслуговування відвідувачів, контроль збереження матеріальних цінностей, реалізацію заходів із запобігання конфліктних ситуацій, розгляд претензій тощо.
Професія адміністратора досить нова. Однак прототип її виник дуже давно. Ще з часів античності мандри здійснювались заради торгівлі, завоювань і з релігійною метою. Із розвитком торгівлі і бажанням людей побачити інші міста і землі, купці і мандрівники зупинялись на заїжджих дворах і в караван-сараях, де функції адміністратора виконував їхвласник. Він зустрічав і розміщував своїх постояльців у спеціально пристосованих кімнатах, піклувався про їх харчування, пропонував різні послуги.
У 1929 році в Бостоні відкрився “Тремонт-Хаус”. Це був перший повністю оформлений готель з адміністратором.
В Україні та Запорізькому регіоні необхідність в адміністраторах виникла у зв’язку із суттєвим зростанням у 2000-2007 роках кількості малих і середніх підприємств, фірм, магазинів, торгових компаній, готелів, кафе, ресторанів тощо. Зважаючи на перспективицієї професії щодо затребуваності її на ринку праці,Державним навчальним закладом «Запорізьке вище професійне  училище моди і стилю»10 років томубуло розпочато підготовку фахівців адміністративного профілю.
Накопичений десятилітній досвід роботи в училищі на посаді майстра виробничого навчання дає можливістьавтору цієї статті здійснити ретроспективний аналіз суттєвих змін, які торкаються основнихфункцій, вимог, а головне – напрямів розвитку професії «Адміністратор». 
У Запорізькому регіоні ця професія 10 років тому була рідкісною, вимоги до обовязків адміністратора - досить обмеженими. В ті часи склався стереотип, що функції адміністратора є нескладними і не потребують особливого інтелекту. Достатньо такому працівнику було мати презентабельний, охайний зовнішній вигляд, вміти працювати з простими комп’ютерними програмами типу Microsoft Office та володіти діловим мовленням. Ці стереотипи значною мірою обумовлювались спрощеним поглядом роботодавців на роль адміністратора у забезпеченні ефективної економічної діяльності, нерозвиненістю системи комп’ютерного забезпечення управлінського процесу, застарілим змістом кваліфікаційної характеристики професії, відповідно до якого складались навчальний план й програми та здійснювався навчально-виробничий процес у закладах професійної освіти.
З 2008 року в училищі було започатковано підготовку адміністраторів на основі вперше розробленого та апробованого Державного стандарту професійно-технічної освіти, зміст якого грунтувався на більш високих вимогах до цієї професії порівняно з попередніми, але все ще не на таких, що відповідали зростаючим потребам ринку праці. Тому в робочі навчальні плани та програми майстром виробничого навчання вносились корективи, які торкались використання інформаційнихтехнологій, сучасних технічних засобів. Слід зауважити, що оновлення змісту навчальних програм було  не єдиним способом досягнення високої якості навчання. В процесі практичної підготовки учнів широко використовувались наближені до реальних виробничі ситуації, ділові ігри, тренінги, майстер-класи. Застосування актуальних методів проведення уроків виробничого навчання сприяло набуттюучнями професійного досвіду, творчому розвитку, умінню працювати в команді та бути відповідальним при виконанні практичних завдань.
Окрім навчальної програми, учнів позаурочний час (в рамках діяльності гуртка) оволодівали вміннями проведення рекламних заходів, створення презентацій, візитних карток, рекламних буклетів, брошур тощо.
Майстром виробничого навчання визнано доцільним залучення учнів до різноманітних загальноучилищних, міських та обласних заходів (тижнів професійної майстерності, святкувань, профорієнтаційних, благодійних та здоров’язбережуючих акцій тощо). Участь майбутніх адміністраторів в реальних подіях та заходах, пов’язаних з обраною професією, сприяло набуттю учнями важливих умінь комунікації з людьми різного віку, статі, соціального положення тощо. Додатково отримані знання та навички стають в нагоді випускникам при влаштуванні на посади адміністраторів провідних фірм і підприємств.
З плином часу вимоги роботодавців до якості підготовки адміністраторів стають більш жорсткими. Реагуючи на ці чинники, у 2015 році Міністерством освіти і науки України було затверджено новий Державний стандарт професійно-технічної освіти, згідно з яким в училищі другий рік поспіль надається молоді професійна освіта з професії «Адміністратор» за оновленою освітньою програмою. Нова програма передбачаєосвоєння знань і умінь щодо використання текстових процесорів у роботі з діловою документацією; зведених таблиць табличних процесорів при економічних розрахунках; створення бази даних засобами Microsoft Access; застосування комп’ютерних мереж в роботі адміністратора; використання іноземної мови за професійним спрямуванням, управлінських технологій та ефективних стилів управління, маркетингових інструментів для стимулювання продажів тощо.
Паралельно з наданням майбутнім фахівцям професійної освіти за новою програмою розширюється спектр впроваджених в навчально-виробничий процес ефективних педагогічних методів. Серед них метод проектного навчання заслуговує найбільшої уваги. Під час використання цього методу змінюється роль майстра виробничого навчання, який стає одним із членів проектно-дослідницького колективу і може брати на себе різноманітні соціальні ролі – джерела ідей, інформації, порадника, рефері тощо. В площині проектної діяльності учні спільно з майстром виробничого навчання складають загальний план засвоєння матеріалу; визначають основні та додаткові інформаційні джерела; розробляють та реалізують навчальні проекти професійного спрямування.
До прикладу, учнями в межах програми виробничого навчання було реалізовано наступні проекти: «Організація роботи офісу готелю», «Робочий тиждень адміністратора фірми з продажу комп’ютерної техніки», «Складання органайзера адміністратора і керівника торгової фірми на місяць», «Складання кадрових документів персоналу державної установи», «Підбір і розстановка кадрів ресторану». Пошукова робота в рамках проекту спонукає учнів виявляти інтелектуальні здібності, моральні й комунікативні риси, продемонструвати рівень володіння знаннями і вміннями, здатність до самоосвіти та самоорганізації.
Слід зауважити, що в останні роки стали ще більш явними і відчутними проривні зміни у сфері інформаційних, управлінськихі освітніх технологій, що стало підставою для оновлення Державного стандарту професійно-технічної освітиз професії «Адміністратор», який затверджено у 2016 році. Цей документ включає наступні новації: модульну структуру типового навчального плану і програм предметів, компетентнісний підхід до навчання; введення в програму нових знань: основ господарського права, мікроекономіки, законодавчо-нормативної бази бухгалтерського обліку і звітності, основ організації та методики ведення бухгалтерського обліку, ведення підприємницької діяльності, здійснення електронного бізнесу, планування успішної кар’єри бізнесового службовця, аналізу власної діяльності та діяльності підприємства в цілому, оцінювання умов якісного виконання професійних завдань, ефективності взаємодії та взаєморозуміння фахівців на робочих місцях.
Навчання за новим стандартом почне здійснюватися з наступного навчального року, але вже сьогодні майстром виробничого навчання опрацьовано тематику практичних занять з питань:
         засвоєння навичок створення ефективних рекламних текстів;
         використання технік комунікації в ситуаціях міжособистісного та ділового спілкування;
         використання різноманітних технік спілкування з представниками інших культур;
         оволодіння основами ефективного лідерства;
         застосування ефективності управління людськими ресурсами для високоефективної організації роботи фірми, організації.

Отже, істотні зміни у потребах ринку праці щодо сучасних послуг адміністратора, стали відправною точкою для перегляду підходів до змісту, структури та методів підготовки кваліфікованих робітників з професії «Адміністратор» як на рівні держави, так і на рівні педагогічного працівника, в тому числі майстра виробничого навчання. Цей процес невпинний і вимагає від кожного педагога адекватного реагування: підвищення рівня освіти та кваліфікації, активного пошуку нових ідей і технологій виробничого навчання, забезпечуючи вихованцям училища широкий шлях до професійного зростання, творчої реалізації і добробуту.

Комментариев нет:

Отправить комментарий